Uw aanmaningsbrief verbeteren?
Valt uw aanmaningsbrief op? Dit is een zeer belangrijke vraag als u duidelijk aan uw klant kenbaar wil maken dat de factuur nu toch echt betaald moet worden. Vaak vallen aanmaningsbrieven niet op of zijn opgebouwd uit standaard teksten die worden herhaald. Ook zijn de teksten vaak niet sterk of duidelijk genoeg om de urgentie te voelen over te gaan tot betaling(en). Verbeter uw aanmaningen met onderstaande punten en maak het verschil!
4 punten waarmee uw aanmaningsbrief nog duidelijker en krachtiger wordt.
- Volgens onze administratie is onderstaande factuur nog niet betaald.
Bovenstaande zin is overbodig en raar als u bedenkt dat u de brief ondertekend met uw naam. U hoeft zich niet te verschuilen achter uw administratie. Wees duidelijk en stellig met feitelijk teksten: ‘U heeft factuur X nog niet betaald.’ - Helaas hebben we geen betaling mogen ontvangen.
Het is prima om te schrijven wat u van de situatie vindt, maar heeft u echt spijt dat uw klant niet heeft betaald? http://www.woorden.org/woord/helaas. Durf duidelijk te zijn dit betekend niet dat u klantonvriendelijk bent. - Wellicht is het aan uw aandacht ontsnapt.
U biedt hiermee ruimte aan uw klant om met een excuus te komen. Daarmee maakt u het tijdig betalen van facturen geen prioriteit. Tevens heeft u afgesproken dat u iets levert en dat daar op tijd voor wordt betaald. - Mocht u al hebben betaald, dan kunt u deze herinnering als niet verzonden beschouwen.
Dat is logisch zal uw klant denken, en daarmee heeft de zin dus geen toegevoegde waarde.
Elke situatie is anders
Debiteurenbeheer is nooit iets wat standaard op al uw klanten kan worden toegepast. En u dient ook altijd op situatie(s) in te spelen. Zo zal een zeer belangrijke en trouwe klant beter gebeld kunnen worden, immers is persoonlijk contact ook bij debiteurenbeheer iets dat altijd gewaardeerd wordt.
Heeft u vragen of opmerkingen? Wilt u graag met ons in contact treden? Neem dan contact op.