Hoe zorg ik dat mijn facturen betaald worden?

Wat te doen bij wanbetaling? Altijd een vervelend probleem waar veel zzp’ers, freelancers en ondernemers mee te maken kunnen hebben: niet betalende klanten,of anders gezegd wanbetalers. Hoe lang wacht je nog, totdat de klant jouw factuur betaalt?

Betaalmoraal laat soms te wensen over, je best gedaan en dan worden je verleende werkzaamheden of geleverde goederen niet betaalt.

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 6 zzp’ers langer dan 45 dagen moet wachten op betaling van de factuur. Voor 20% van deze groep duurt het zelfs 60 dagen of langer voordat zij worden betaald (wanbetaling). Een groot deel ervaart hierdoor wel financiële onzekerheid. Deze onzekerheid is wellicht een gevolg van het feit dat ruim 80% van de zzp’ers aangeeft hoofdkostwinner binnen het gezin te zijn.

Je geduld is op maar je heb uiteraard geen zin in ruzie met jouw klant. Wat kan je als zzp’er doen om te voorkomen dat jouw klanten de factuur niet op tijd, of niet gaan betalen? En wat kan je doen om ze alsnog te laten betalen?

Tips bij wanbetalers

Als je de juiste stappen zet dan krijg je in de meeste gevallen de factuur wel betaald (met uitzondering van faillerende klanten).

  • Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen.
  • Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen.
  • Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt een incassoprocedure.

Debiteur eerst bellen

Een factuur tussen zzp’ers, bedrijven en overheid moet, mits anders overeengekomen, binnen de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen voldaan zijn. Als je na dertig dagen nog geen betaling hebt ontvangen, kan je de klant in eerste instantie bellen en naar de reden vragen waarom de factuur nog niet is voldaan en maak een duidelijke afspraak binnen welke termijn de debiteur (klant) alsnog betaalt. Mocht blijken dat de debiteur betalingsproblemen heeft, spreek dan desgewenst een betalingsregeling af.

Het telefonisch confronteren van de debiteur met de openstaande factuur waarvan de betalingstermijn reeds is overschreden is doorgaans effectief. Vaak wordt de factuur alsnog snel betaalt. Waak echter wel voor smoezen en vage betalingstoezeggingen!

Reageer je klant (debiteur) niet op de betalingsherinneringen en/of telefoontjes wacht dan echter niet meer te lang met het uit handen geven van je vordering aan Credit Collect .

Vaak kan incasso dus voorkomen worden, wil je daar graag wat meer over weten neem dan contact met ons op. Zelf alles al geprobeerd maar geen betaling mogen ontvangen? Wij nemen het graag van u over, vordering indienen