FAQ
Veelgestelde vragen over debiteurenbeheer en incasso
Wat is debiteurenbeheer?
Debiteurenbeheer omvat alle activiteiten van een bedrijf die erop zijn gericht debiteuren hun succesvol facturen te laten betalen
Debiteurenbeheer definitie: ‘alle activiteiten die een onderneming uitvoert om ervoor te zorgen dat klanten hun openstaande rekeningen betalen.’
Wat is goed debiteurenbeheer?
Een goede administratie is van groot belang voor een bedrijf. Hiermee kan namelijk voorkomen worden dat klanten niet of niet op tijd hun facturen betalen. Goed debiteurenbeheer komt dan ook op het volgende neer: ‘ervoor zorgen dat facturen zo snel mogelijk en volledig betaald worden.’
Wanneer jouw administratie niet op orde is, kan dit in het ergste geval resulteren in een faillissement van jouw bedrijf. Om dit te voorkomen is goed debiteurenbeheer dus van essentieel belang. Zo kun je bij een afgesproken betaaltermijn van 14 dagen niet pas na een maand eens gaan kijken of een factuur daadwerkelijk betaald is.
Ook de stappen die ondernomen moeten worden om ervoor te zorgen dat een factuur alsnog betaald gaat worden, vallen allemaal onder debiteurenbeheer.
Vaste timing
Om jouw debiteuren zo goed mogelijk op te volgen, kun je een vaste timing aanhouden. Bij Credit Collect hanteren we als basis de volgende traject. Dit is op basis van een betaaltermijn van 14 dagen. Uiteraard kun je deze geheel naar eigen wens aanpassen.
- Betaalherinnering: 1 dag na factuurdatum
- Telefonische herinnering: 7 dagen na factuurdatum
- Aanmaning: 14 dagen na vervaldatum
- Laatste telefonische poging: 44 dagen na factuurdatum
Wanneer kan je een incassoprocedure starten?
Credit Collect kan helpen wanneer je niet- of slecht betalende klanten hebt. En het gehele minnelijke traject is doorlopen. Credit Collect verricht alleen incasso werkzaamheden op bedrijven. Dit betekend dat Credit Collect alleen incasso trajecten opstart voor bedrijven en tussen bedrijven.
Heb je te maken met tijdslimieten als je Credit Collect wilt inschakelen?
Credit Collect zal in eerste instantie het minnelijke traject afleggen. Dat is gericht op het behalen van resultaat met behoud van de klantrelatie. Dit traject start nadat de debiteur schriftelijk gewaarschuwd is dat er een incassobureau is ingeschakeld. Betaalt de debiteur niet binnen de aangegeven tijd, dan wordt hij eerst doorgelicht, hij kan failliet zijn, waarna het incassotraject start.
Wat als de minnelijke aanpak niet werkt?
Het minnelijke traject leidt vrijwel altijd tot een betaling van het gehele bedrag. Door het inschakelen van Credit Collect beseft de debiteur meestal dat de u er serieus werk van maakt. Mocht het bovengenoemde traject niet helpen, dan kun je overgaan tot het juridische traject. Credit Collect ondersteunt hierbij.
Kunnen vorderingen verjaren?
Ja zeker. De gemiddelde verjaringstermijn voor een vordering is vijf jaar, waarna je de termijn nogmaals drie keer met vijf jaar kunt verlengen. Voor die tijd zul je een incasso-opdracht moeten geven. Voor een succesvol incassotraject geldt wel: hoe sneller, hoe beter.
Heeft Credit Collect nog meer te bieden?
Wij kunnen u voorzien van kredietrapporten, hiermee krijgt u goed inzicht in eventuele risico m.b.t tot uw klant of een potentiële nieuwe klant. Ook kunnen wij u debiteurenbeheer overnemen. Liever niet direct overgaan tot incasso? Wij kunnen voor u pre-casso brief sturen of bemiddelen.
Meer vragen?
Telefoon: 085-9022061
E-mail: info@creditcollect.nl