Een incassobureau inschakelen is voor veel ondernemers een grote stap,Hoe wij kunnen helpen.

Wat moet je klant daar wel niet van denken? Maar als diezelfde klant zijn facturen niet betaald moet je ook om jezelf gaan denken. Als er na meerdere herinneringen maanden later nog steeds geen geld op je rekening staat, wat doe je dan?!

Stel je hebt na enkele stukgelopen offertes eindelijk een klant binnen weten te slepen voor een opdracht waar je flink mee aan de slag kon. De klus ging fantastisch en je hebt geweldig werk afgeleverd. Alles gaat volgens het boekje tot de allerlaatste stap in het proces. De klant is tevreden en dus stuur je de factuur. Maar vervolgens wordt deze niet voldaan. Ook niet na enkele herinneringen.

Bijna elke ondernemer krijgt te maken met langdurig openstaande facturen

Deze situatie heet het debiteurenrisico en alhoewel het een proces is waar vrijwel geen enkele starter rekening mee houdt, krijgt bijna elke ondernemer er regelmatig mee te maken. Het debiteurenbeheer is een belangrijk onderdeel tijdens het boekhouden want het debiteurenrisico kun je zelf vooraf actief beheren en beperken. Uiteindelijk is het inschakelen van een incassobureau meestal de enige keuze. Tenminste, als je vooraf je zaken goed geregeld hebt. Credit Collect helpt ook bij het voorkomen van incasso bijvoorbeeld met krediet informatie en debiteurenbeheer.

Als jij facturen niet of laat verstuurt, of zelf geen herinneren verstuurt, dan heeft een incassotraject geen enkele zin. De eerste stap is een goede administratie, Zodra je niet-betalende klanten correct opvolgt en informeert, en de betaling blijft dan alsnog uit, kun je de vordering laten afhandelen door een incassobureau.

Heb je te maken met tijdslimieten als je Credit Collect wilt inschakelen?

Je kunt op elk moment je gehele debiteurenadministratie bij een Credit Collect onderbrengen, zodat het wij in de gaten kunnen houden of je klanten tijdig betalen. Je kunt ook bij ons terecht na het verstrijken van de eerste betalingstermijn. Het is in ieder geval altijd verstandig om rekening kort na verstrijken van betaaltermijn over te dragen

Het inschakelen van een incassobureau?

Als je debiteuren uiteindelijk dubieuze debiteuren blijken te zijn zit er eigenlijk maar een ding op. Een incassobureau inschakelen. Dat klinkt strenger dan het eigenlijk is. Veel mensen denken bij een incassobureau gelijk aan boze deurwaarders die met verbaal en non-verbaal geweld het geld komen ophalen bij onschuldige mensen die een nota zijn vergeten over te maken. In de realiteit blijkt die situatie niet snel voor te komen.

Een incassobureau is eigenlijk niet meer dan een simpele juridische hulpverlener met een specialisatie voor administratie. Ze gaan zelden zomaar naar de klant toe. Meestal begint het met opties die je zelf ook zou kunnen uitvoeren, zoals het versturen van een aangetekende brief, een telefoontje of andere herinnering. Maar omdat een incassobureau gespecialiseerd is in het op een juridisch correcte manier informeren over een betaling(achterstand), hebben ze vaak meer succes.

Kosten van Credit Collect

Credit Collect werkt op  – no cure no pay- basis. Daarnaast komen de incassokosten die bovenop de vordering komen, voor rekening van de debiteur. In de wet staat dat incassokosten ‘redelijk’ moeten zijn en dat er alleen kosten in rekening mogen worden gebracht die echt gemaakt zijn. Als vuistregel wordt een maximum van 15 procent van het oorspronkelijke aankoopbedrag, aangehouden.

Wordt er niet betaald en ga je ook gerechtelijke stappen ondernemen? Dan krijg je te maken met een deurwaarder en het griffierecht. Dit zijn de kosten die de rechtbank in rekening brengt voor de rechtszaak. Voor de kosten kunt u de rekenhulp gebruiken. Via enkele simpele vragen kun je hiermee snel een indicatie krijgen van de kosten en de mogelijke netto-opbrengst als jij een deurwaarder inschakelt.

Incasso vooral een juridisch traject

Alhoewel je bij sommige klanten het risico van wanbetaling al vooraf aan ziet komen is het niet aan te raden deze direct na het versturen juridisch te incasseren. Een factuur heeft een vervaldatum, waarna die gewoonlijk eerst herinnerd wordt. Deze stappen voeren de meeste ondernemers zelf nog uit om vervolgens een incassobureau in te schakelen. Zelfs als je op je klompen kunt aanvoelen dat een debiteur hier gewoon op zit te wachten moet je dus deze administratieve kosten maken. Dit soort kosten kun je dus het beste vooraf deels inplannen in je verkooptarief. Bij de tweede herinnering is de toon vaak wel gezet.

Deze wordt vaak aangetekend verstuurd, waardoor het bij deze herinnering gangbaar is om ook met administratiekosten te komen. Komt daar nog steeds geen reactie op? Dan kun je beginnen aan de juridische stappen die nodig zijn om de factuur voldaan te krijgen, tot uiteindelijk de stap naar de rechtszaal. Al heb je dan ook een deurwaarder nodig.

Heeft u regelmatig te maken met incassotrajecten? Dan kun je je afvragen of je niet alleen het incassotraject, maar misschien ook je debiteurenbeheer moet uitbesteden.?

Wij kunnen u helpen met het minimaliseren van achterstanden. Alsnog geen betaling ontvangen dien de vordering dan bij ons in.

Vragen? contact